|
¬ерлока ¬олодимир” «ј“≤Ќ ” ‘≤Ћќ—ќ‘≤¬- ¬≤“ќ –ок≥в ≥з дес¤ть тому, в часи славнозв≥сноњ "перебудови" був такий анекдот, про те, ¤к одне в≥йськове п≥дприЇмство, в≥дпов≥дно до плану конверс≥њ, надумало засвоњти випуск цив≥льноњ продукц≥њ. ¬ир≥шили випускати швейн≥ машини. «амовили кресленн¤, перевчили роб≥тник≥в, наново обладнали технолог≥чн≥ л≥н≥њ. јле попри вс≥ намаганн¤ ≥з зб≥рного цеху раз-у-раз з'¤вл¤вс¤ той самий "калашн≥ков". јле цей анекдот ми розпов≥ли виключно заради см≥ху, бо наша опов≥дь зовс≥м не про це... ¬ наш≥й попередн≥й публ≥кац≥њ про тепер≥шн≥й стан ф≥лософ≥њ в ”крањн≥
ми, сам≥ того не бажаючи, майже наврочили, сказавши, що "написанн¤
детальноњ ≥стор≥њ п≥зньокомун≥стичноњ ф≥лософ≥њ ще попереду". ≤ от
перша, ≥, сл≥д зауважити, вельми ц≥кава й грунтовна спроба такоњ ≥стор≥њ
невдовз≥ з'¤вилас¤. ћи ведемо мову про нову книжку ¬≥тал≥¤ “абачковського
"” пошуках невтраченого часу" ( . ¬ид. ѕарапан. 2002). ÷¤ книжка
- перш≥ докладн≥ спогади про ф≥лософ≥ю в иЇв≥ в≥д к≥нц¤ 50-х до початку
90-х рок≥в ’’ ст. „итача не маЇ збивати з пантелику очевидне протир≥чч¤
в назв≥ - мовл¤в, ≥снуЇ ¤кийсь час, котрий не втрачено, проте з певних
причин його все-ж доводитьс¤ шукати. „итаючи цю книжку пересв≥дчуваЇшс¤,
що саме така парадоксальна назва ч≥тко в≥дбиваЇ зм≥ст ≥ спр¤мован≥сть
ц≥Їњ роботи, ¤ка в свою чергу в певний спос≥б прагне витлумачити стан
ф≥лософ≥њ в ”крањн≥. “ой в≥дтинок в≥тчизн¤ноњ ≥нтелектуальноњ ≥стор≥њ, ¤кий охоплюЇ ц¤ книжка,
в масов≥й св≥домост≥ однозначно пов'¤зуЇтьс¤ ≥з добою "застою",
а в ≥нтелектуальному в≥дношенн≥ - ≥з непод≥льним пануванн¤м нудноњ ≥ нежиттЇздатноњ
комун≥стичноњ пропаганди, в ¤ку на той вже не в≥рили нав≥ть т≥, хто так
чи ≥накше ставав њњ оф≥ц≥йними апологетами. ќсновна ≥де¤ книги п. “абачковського
в тому, що нав≥ть в т≥ часи в иЇв≥, попри ≥ паралельно ≥з "оф≥ц≥йною"
≥снувала й розвивалас¤ ≥нша, самост≥йна, св≥дома своњх завдань ≥ ц≥лком
притомна ф≥лософ≥¤, ≥стор≥њ ¤коњ ц¤ робота, власне, ≥ присв¤чена. —л≥д вз¤ти до уваги, що сам автор належить до молодшоњ генерац≥њ "шестидес¤тник≥в",
чим ≥ зумовлений виразно мемуарний характер ц≥Їњ роботи. Ѕезперечно сильним
≥ незвичайним дл¤ нашоњ л≥тератури такого типу Ї те, що ц¤ книжка написана
в жанр≥ "≥нтелектуальноњ ≥стор≥њ", котрий розвивавс¤ переважно
у французьк≥й гуман≥таристиц≥ ≥ до ¤кого автор, вочевидь, маЇ виразну
схильн≥сть. нига п. “абачковського побудована таким чином, що в н≥й висв≥тлюЇтьс¤
≥ просл≥дковуЇтьс¤ внесок окремих особистостей в ≥стор≥ю ф≥лософ≥њ на
”крањн≥. ожний розд≥л книги присв¤чено конкретн≥й особ≥, причому анал≥з
наукового доробку доповнено спогадами самого автора, котрий був особисто
знайомий ≥з б≥льш≥стю своњх "персонаж≥в". «рештою, це не так
≥стор≥¤ ф≥лософ≥њ, ¤к саме спогади конкретноњ людини про житт¤ ф≥лософськоњ
сп≥льноти, про людей, що жили ≥ працювали за певних умов. якщо винести
за дужки де¤ку апологетичну спр¤мован≥сть, адже автор впродовж ус≥Їњ книги
прагне переконати читача, що "≥ в нас була" справжн¤ ф≥лософ≥¤,
ц¤ робота ц≥нна саме тим що вона Ї документом - достеменним св≥дченн¤м
доби ≥ досв≥ду, й, водночас - першоњ спробою погл¤нути на цей досв≥д ≥з
певноњ дистанц≥њ. ƒо того ж вона Ї Їдиним досить повним б≥бл≥ограф≥чним
дов≥дником ≥ пут≥вником по ф≥лософськ≥й л≥тератур≥ ”крањни 60х-90х рок≥в.
“ут варто мати на уваз≥, що в т≥ часи пон¤тт¤ "авторського права"
фактично не ≥снувало, а науков≥ монограф≥њ, особливо "колективн≥"
виходили часто-густо взагал≥ без зазначенн¤ ≥мен автор≥в на обкладинц≥.
јле тепер, через тридц¤ть рок≥в, коли молодш≥ покол≥нн¤ не лише не знають
багатьох ≥мен тогочасних "зубр≥в" ф≥лософ≥њ, але й не розум≥ють
сут≥ тих проблем, навколо ¤ких точилис¤ запекл≥ суперечки, д≥йсно варто
спробувати (а це не надто легко!) в≥дтворити картини минулого, котре багатьом
здаЇтьс¤ не лише "втраченим", але таким, що за ним не варто
й жалкувати. ўодо жалю, то це, зв≥сно, справа приватна, а от щодо розум≥нн¤
сучасност≥, то його д≥йсно неможливо дос¤гти без ретельного вдивл¤нн¤
в минуле, без можливост≥ вп≥знавати т≥ образи, що можливо лише зм≥нили
св≥й зовн≥шн≥й вигл¤д. ƒл¤ того щоб дал≥ просунутис¤ в нашому розгл¤д≥ нам сл≥д хоча б мимох≥дь
окреслити одну суттЇву проблему, ¤ку в "розумних" колах зазвичай
оминають. …детьс¤ про комун≥зм ¤к саме ≥нтелектуальне ¤вище ≥ його роль
в ≥стор≥њ нашоњ крањни. ¬ тепер≥шн≥х студ≥¤х комун≥зм, з легкоњ руки арла
ѕопера беззастережно ототожнюють ≥з тотал≥таризмом, зображаючи його ¤к
ди¤вольське, проте абсолютно зовн≥шнЇ зло, навалу тупоњ ≥ безжал≥сноњ
бюрократ≥њ до ¤кого по в≥дношенню до ¤коњ перес≥чна людина може бути лише
жертвою. ” вже згадуван≥й публ≥кац≥њ ми висловлювали ≥дею, що комун≥стична
культура, в тому вигл¤д≥, ¤кого вона набуваЇ за час≥в "класичного"
стал≥н≥зму зв≥сно ж не була лише штучною вигадкою купки демон≥чних ген≥њв.
—л≥д визнати, що ц¤ культура спиралас¤ й живилас¤ певними елементами масовоњ,
хоча й спотвореноњ св≥домост≥. «начною м≥рою вона була реал≥зац≥Їю ћарксовоњ
≥дењ про пролетар¤ ¤к "нову людину", що дос¤гаючи класовоњ св≥домост≥
долаЇ не лише сусп≥льн≥, але й антрополог≥чн≥ обмеженн¤, стаючи вт≥ленн¤м
велич≥ ≥ необмежених зд≥бностей. оли ми бачимо на стр≥чках староњ хрон≥ки
с¤юч≥ обличч¤, ми маЇмо усв≥домити, що перед нами щось значно складн≥ше
н≥ж проста облуда, просте замовчуванн¤ правди. «г≥дно теор≥њ, самого ћаркса,
комун≥зм Ї остаточною ≥ завершальною стад≥ю розвитку сусп≥льства ¤ка радикально
в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д ус≥х попередн≥х тим, що при комун≥зм≥ "революц≥йн≥
пролетар≥ ставл¤ть п≥д св≥й контрол¤ ¤к умови свого власного ≥снуванн¤,
так ≥ умови ≥снуванн¤ вс≥х член≥в сусп≥льства" , тобто ≥накше кажучи
упокорюють соб≥ все, що до того було стих≥йним, випадковим, опановуютьс¤
бутт¤ вц≥лому. ÷ю зм≥ну можна пор≥вн¤ти х≥ба що ≥з настанн¤м восьмого
дн¤ у б≥бл≥йному јпокал≥псис≥. —ьогодн≥ це д≥йсно важко у¤вити, проте,
доводитьс¤ що саме це в≥дчутт¤ всемогутност≥ новоњ сп≥льноти ≥ була головним
чинником формуванн¤ самосв≥домост≥ переважноњ б≥льшост≥ "рад¤нських
людей", що, до реч≥, засв≥дчуЇтьс¤ ц≥лком законною ≥ неприхованою
ненавистю до вс≥х ворог≥в, ¤к зовн≥шн≥х, так ≥ внутр≥шн≥х, тобто вс≥х
"ворог≥в народу". ¬исл≥в Ћен≥на про те, що "¬ченн¤ ћаркса
всесильне, тому що воно в≥рне", зв≥сно, вражаЇ своЇю зухвал≥стю,
але насправд≥ його сл≥д тлумачити у зворотньому напр¤мку - в≥рне, тому
що всесильне. «г≥дно ц≥Їњ гносеолог≥њ ≥стина може ≥снувати лише в одному
вигл¤д≥ - у вигл¤д≥ переможноњ сили, ¤ка все долаЇ. “о ¤к на цьому тл≥ вигл¤дала п≥зньо- чи-то посткомун≥стична ф≥лософ≥¤,
зокрема й кињвська? Ўановний п. “абачковський, починаЇ своњ опов≥д≥ з
того часу, коли становленн¤ ≤нституту ‘≥лософ≥њ, ¤к культурного осередку
загалом вже в≥дбулос¤, отже за межами його спогад≥в лишаЇтьс¤ вельми важливий
методолог≥чний момент, а саме розтотожненн¤ у масов≥й св≥домост≥, а надто
- у св≥домост≥ самих науковц≥в комун≥зму та гуман≥зму. јвтор ≥з перших
стор≥нок зображуЇ досить виразне розд≥ленн¤ на "нас" - гуман≥стично
налаштованих ф≥лософ≥в-в≥льнодумц≥в та "них" - ¤кусь безлику,
проте дуже п≥дступну систему, ¤ка полюЇ на ф≥лософ≥в, ≥ пильнуЇ, щоб н≥хто
не казав ≥ не писав н≥чого зайвого. « точки зору класичноњ драматург≥њ
- ≥деальна авантюрна зав'¤зка, просто-таки "Ќу, постривай"!
—южет, ¤кий дал≥ розгортаЇтьс¤ на багатьох стор≥нках книжки д≥йсно м≥стить
суттЇвий авантюрний елемент, адже по сут≥ йдетьс¤ про "в≥двоюванн¤"
у системи певного ≥нтелектуального простору, ба й нав≥ть певних сл≥в!
«а таким сюжетом справд≥ ц≥каво сл≥дкувати, проте, ¤к ми побачимо надал≥
в≥н маЇ свою "зворотну сторону", неспод≥вану нав≥ть дл¤ самого
автора. «а словами автора в≥д к≥нц¤ 60-х рок≥в в иЇв≥ виникаЇ пом≥тна ф≥лософська
теч≥¤, ¤ку без переб≥льшенн¤ можна назвати неомарксизмом ≥з суттЇвим ухилом
в б≥к антрополог≥чноњ та екзистенц≥йноњ проблематики. «усилл¤ми таких
вчених ¤к опн≥н, Ўинкарук, ≤ванов, Ѕичко, ѕопович зд≥йснюЇтьс¤ перетлумаченн¤
основних пон¤ть в≥джилого догматичного марксизму, так≥ пон¤тт¤ ¤к "д≥¤льн≥сть",
"практика", "свобода" наповнюютьс¤ новим, екзистенц≥йним
зм≥стом. ” нас немаЇ жодного приводу сумн≥ватис¤ у реальност≥ таких зрушень,
проте, ми вважаЇмо за потр≥бне звернути увагу, принаймн≥, на два моменти,
що суттЇвим чином пов'¤зан≥ м≥ж собою. ѕо-перше вс≥ ц≥ в≥дкритт¤ могли
були бути зд≥йснен≥ майже виключно Їдиним чином - шл¤хом ускладненн¤ мови,
тобто в≥днайденн¤ нових нюанс≥в та смислових шар≥в у "дозволен≥й"
системою терм≥нолог≥њ. ¬насл≥док цього з п≥д пера вчених виходили багатошаров≥,
≥нод≥ переускладненн≥ тексти, ¤к≥, зв≥сно, треба було ≥ще вм≥ти прочитати.
ќкр≥м, поверхового, представленого назагал р≥вн¤ ц≥ тексти мали безл≥ч
прихованих шар≥в, де й м≥стилис¤ "недозволен≥" ≥дењ. „итати
й розум≥ти њх могли лише т≥, хто знав ≥ вм≥в вгадувати ц≥ коди, внасл≥док
чого виходило, що чим складн≥шими ≥ насичен≥шими були роботи вчених, тим
менше коло "втаЇмничених" могло до них прилучитис¤. “ака закрит≥сть
ф≥лософськоњ сп≥льноти суттЇво далас¤ взнаки значно п≥зн≥ше, на початку
90-х, коли науков≥ зв'¤зки ≥з колегами ≥з ≥нших м≥ст почали стр≥мко руйнуватис¤
≥ ви¤вилос¤, що "незалежних" в≥д держави шл¤х≥в комун≥кац≥њ
≥з сусп≥льством наукова сп≥льнота фактично не маЇ, внасл≥док чого вчен≥
значною м≥рою опинилис¤ в ≥зол¤ц≥њ, ¤ку не вдалос¤ повн≥стю подолати й
досьогодн≥. јле сл≥д також зауважити ≥нший, нав≥ть б≥льш суттЇвий насл≥док
такоњ втаЇмниченост≥. —ам п. “абачковський вказуЇ, що хоча в иЇв≥, нав≥ть
в самому ≤нститут≥ ‘≥лософ≥њ ≥снували р≥зн≥ напр¤мку, в≥д "червоного
позитив≥зму" до "червоного екзистенц≥ал≥зму", м≥ж ними
н≥коли не було бодай ¤коњсь пом≥тноњ конкуренц≥њ. ¬с≥ дружили. Ѕо було
проти кого дружити! “а, зворотн≥м, ≥ сл≥д визнати - досить негативним
насл≥дком такоњ згуртованост≥ ставала недостатн¤ визначен≥сть ≥, сказати
б, автороизован≥сть конкретних ф≥лософських позиц≥й. ƒ≥йсно, нав≥що сперечатис¤
≥з "своњми" коли справжн≥й ворог близько! ’оча в де¤ких розд≥лах
книги автор пригадуЇ ≥ нав≥ть непоодинок≥ випадки жвавоњ полем≥ки, але
неможливо позбутис¤ в≥дчуттю, що не вона, а саме протисто¤нн¤ систем≥
було головним руш≥Їм д≥¤льност≥ кињвських ф≥лософ≥в. ≤ншою, також досить ц≥кавою ≥ непростою темою Ї сп≥вв≥днесен≥сть кињвськоњ школи ≥з зах≥дноЇвропейською ф≥лософською традиц≥Їю. “ут шановний автор малюЇ вельми оптим≥стичну картину, у правдив≥сть ¤коњ д≥йсно хочетьс¤ пов≥рити. јле на нашу думку, цього неможливо зробити, принаймн≥ без певних суттЇвих застережень. якщо в≥рити п. “абачковському, то виходить, що починаючи приблизно ≥з "славетних" 60-х н≥¤коњ "зал≥зноњ зав≥си" н≥би-то зовс≥м не ≥снувало, ≥ вс≥ охоч≥ в иЇв≥ та багатьох ≥нших м≥стах могли читати —артра, √усерл¤ ≥ √ейдеггера ≥ мало не напр¤му сп≥лкуватис¤ ≥з цими авторами. Ќехай читач даруЇ нам цю ≥рон≥чну ≥нтонац≥ю, ми, боронь Ѕоже, зовс≥м не хочемо ставити п≥д сумн≥в слова шановного професора. ѕроте, справа тут д≥йсно значно складн≥ша. ÷е правда, що зав≥са, ¤ка в≥дд≥л¤ла колишн≥й –ад¤нський —оюз в≥д «аходу, зокрема ≥ наукового, зовс≥м не була непроникненною. «начна к≥льк≥сть вчених, нав≥ть попри складну систему "допуск≥в" д≥йсно непогано зналас¤ на тамтешн≥й л≥тератур≥, та й на звичайних полиц¤х книгарень можна було в≥днайти того-таки —артра, видрукуваного в ¤комусь часопис≥ мовами "менших брат≥в" по соцтабору, польською чи чеською, адже цензурн≥ утиски в цих крањнах подекуди були значно слабш≥. «рештою нав≥ть на оф≥ц≥йному р≥вн≥, ц≥лком легально п≥д шапкою "критики
зах≥дних концепц≥й" часом виходили досить-таки пристойн≥ роботи,
з ¤ких можна було скласти враженн¤ про стан ≥ основн≥ тенденц≥њ зах≥дноњ
гуман≥тарноњ науки. —к≥льки там було справжньоњ критики, а ск≥льки оф≥ц≥йно
предписаного критицизму - це вже залежало в≥д сумл≥нн¤ кожного конкретного
автора. «в≥сно, можна в≥днаходити безл≥ч напрочуд ¤скравих й д≥йсно ц≥кавих
паралелей м≥ж розробками та ф≥лософськими ≥де¤ми "тут" ≥ "там".
јле ≥снуЇ суттЇва в≥дм≥нн≥сть у тому ¤к зд≥йснювалас¤ ≥ зд≥йснюЇтьс¤ наукова
д≥¤льн≥сть у нас ≥ на «аход≥, а надто у способ≥ взаЇмод≥њ науки ≥з ≥ншими
галуз¤ми сусп≥льного житт¤. ѕопри вс≥ недол≥ки, ¤к≥ маЇ зах≥дна наука
≥ про ¤к≥ ми б не наважились судити, доводитьс¤ визнати що на «аход≥,
принаймн≥ в ™вроп≥, наука значною м≥рою збер≥гаЇ св≥й статус публ≥чного
¤вища, ≥нтерес до нењ з боку "читаючоњ публ≥ки" лишаЇтьс¤ незм≥нно
високим. ѕринаг≥дно зазначимо, що в тому-таки –ад¤нському —оюз≥ була створена
потужна галузь, що займалас¤ попул¤ризац≥Їю дос¤гнень науки. Ќа "наукпоп≥",
що давав суттЇву поживу дл¤ молодого розуму ≥ дозвол¤в не зациклюватис¤
на ≥деолог≥њ, виросло к≥лька покол≥нь. “епер Ї комп'ютери, "стр≥л¤лки"
≥ блокбастери. ј "наукпопу" нема, звин¤йте... јле наука у нас,
на щаст¤ Ї, але про це мало хто знаЇ. ўо ж до нашоњ науки, то парадоксальним
чином вона не змогла в достатн≥й м≥р≥ ≥нтегруватис¤ в науков≥ структури
«аходу, але й в≥д власного сусп≥льства в≥д≥рвалас¤, щоб не сказати - зумисне
в≥дмежувалас¤, не знайшовши ≥з ним сп≥льноњ мови ≥ дозвол¤ючи вс¤ким "б≥лим
братам" та ≥ншим "езотерикам" годувати нањвного обивател¤
будь-¤кою дурнею. јле ми дещо в≥дхилилис¤ в≥д нашоњ опов≥д≥. ќтже проблема зовс≥м не в
т≥м, що наш≥ ф≥лософи не були об≥знан≥ ≥з зах≥дним науковим житт¤м, а
скор≥ше в т≥м що вони не мали змоги брати в цьому житт≥ реальну участь.
јдже ¤к казав, можливо, найб≥льш ¤скравий ≥ знаний зокрема ≥ на «аход≥
рад¤нський ф≥лософ ћ≥раб ћамардашв≥л≥ - мисленн¤ це те, що треба пережити
особисто, воно або трапл¤Їтьс¤, або н≥. Ќаука, а надто ф≥лософ≥¤ можлива
лише ¤к сп≥лкуванн¤ живих мислень, де кожне висловлюванн¤ породжуЇ реакц≥ю.
оли цього немаЇ, наука перетворюЇтьс¤ на "засвоЇнн¤ надбань",
шанобливе але нуднувате повторюванн¤ чињхсь думок. ƒо реч≥, вс≥, хто вчивс¤
у ¬”«≥ знаЇ, що екзаменац≥йн≥ питанн¤ з ф≥лософ≥њ завжди були ≥ дос≥ Ї
побудованими саме за таким принципом - сл≥д ¤комога б≥льше знати про те,
що сказав той чи той ф≥лософ, але зовс≥м не обов'¤зково знати, чому в≥н
сказав саме це, а не щось ≥нше. јле справжн¤, тобто направду ц≥кава ф≥лософ≥¤
починаЇтьс¤ саме з такого "чому". јвтор це, безперечно, усв≥домлюЇ
≥ докладаЇ чимало зусиль аби поЇднати, зв'¤зати р≥зн≥ ф≥лософськ≥ сюжети.
ƒќ певноњ м≥ри це йому вдаЇтьс¤, особливо, коли йдетьс¤ про антрополог≥чний
напр¤мок у кињвськ≥й ф≥лософ≥њ, до розвитку ¤кого в≥н сам безпосередньо
причетний. јле подекуди здаЇтьс¤, що ц≥ зближенн¤ спираютьс¤ на надто
загальн≥, а в≥дтак малозначущ≥ пон¤тт¤, так≥ ¤к "екзистенц≥ал≥зм",
"феноменолог≥¤", "смисложиттЇв≥сть", котр≥ в будь-¤кому
раз≥ вимагають значно б≥льшоњ детал≥зац≥њ. «рештою, автор ц≥лком правий, коли в≥н намагаЇтьс¤ розгл¤дати ≥стор≥ю нашоњ ф≥лософ≥њ "в особах", присв¤чуючи кожен розд≥л своЇ книжки одному ≥з кињвських вчених. ѕроте, дл¤ людини "ззовн≥", тобто тоњ, що не пройшла в≥дпов≥дного "посв¤ченн¤", ф≥лософ≥¤ ≥снуЇ лише в одному вигл¤д≥ - у вигл¤д≥ п≥дручника, що мовить в≥д ≥мен≥ знеособленого знанн¤, ¤ке Ї не так знанн¤м про реальне житт¤, ¤к паролем дл¤ просуванн¤ в сусп≥льн≥й ≥Їрарх≥њ. јле зрештою з'¤вл¤ютьс¤ ≥нш≥, б≥льш ефективн≥ способи такого просуванн¤, внасл≥док чого ф≥лософ≥¤, принаймн≥ саме та њњ частина, ¤ку за звичкою називають академ≥чною ≥ про ¤ку опов≥даЇ п. “абачковський, ви¤вл¤Їтьс¤ неконкурентноспроможною ≥ њњ хутко вит≥сн¤ють менш обірунтован≥, але в б≥льш≥й м≥р≥ ор≥Їнтован≥ на потреби реальност≥, стратег≥њ мисленн¤. —итуац≥¤ вигл¤даЇ так, що ф≥лософ≥¤ ви¤вл¤Їтьс¤ "голосом воп≥ющого в пустин≥", саме тому, що вона не надто добре усв≥домлюЇ з одного боку чињм ≥м'¤м, тобто в≥д ≥мен≥ кого вона промовл¤Ї ≥ вчить, а з ≥ншого - до кого вона звернена. «а цим стоњть один дуже суттЇвий момент, про ¤кий в книз≥ н≥чого не сказано. ≤ в≥н знов-таки стосуЇтьс¤ сп≥вв≥дношенн¤ науки ≥ влади, хоча й зовс≥м в ≥нш≥й площин≥. ¬ наш≥й л≥тератур≥ зазвичай нев≥рно перекладають висл≥в ‘ренс≥са Ѕекона "Knowledge is power" - "«нанн¤ - сила". јле слово power англ≥йською маЇ ≥ще й ≥нше значенн¤ - влада, ≥ Ѕекон веде мову саме про нењ, протиставл¤ючи владу знанн¤ ≥ владу ÷еркви. “обто, знанн¤, наука, не лише мають певн≥ стосунки ≥з конкретними й ≥нститутами сусп≥льноњ влади, але й сама за своЇю природою не може не претендувати на те, щоб бути владою, впливовою сусп≥льною силою. ¬ протилежному випадку знанн¤ ¤к ц≥л≥сний орган≥зм руйнуЇтьс¤ зсередини, втрачаЇ ч≥тк≥ критер≥њ достеменност≥, перетворюЇтьс¤ на зарозум≥лу н≥сен≥тницю. «рештою саме цього моменту, на нашу думку, не враховувала та гуман≥стична
антрополог≥¤, ¤ка розвивалас¤ в межах кињвськоњ школи. √уман≥стична людина
т≥льки "освоюЇ" св≥т, ¤кий до того лишавс¤ дикою, але придатною
до одомашненн¤ природою. јле вона не пануЇ в ньому, ≥ взагал≥ не мислить
у терм≥нах пануванн¤, оск≥льки вважаЇ власну св≥дом≥сть - прозорою, а
власне знанн¤ - загальнозначущим. јле рано чи п≥зно вона наштовхуЇтьс¤
темн≥ сили ¤к ззовн≥ так ≥ зсередини себе, усв≥домлюючи, що прагненн¤
добра ≥ ≥стини було н≥чим ≥ншим ¤к прагненн¤м влади. ≤ проблема не т≥льки,
й нав≥ть не ст≥льки в тому, щоб цю владу обмежувати, а в т≥м, щоб навчитис¤
з нею поводитись, тобто навчитись владарювати. ј це значно складн≥ше. ѕ≥дбиваючи п≥дсумок знов скажемо, що книжка ¬≥тал≥¤ “абачковського "¬ пошуках невтраченого часу" - безц≥нне св≥дченн¤ про прагненн¤ ≥ помилки людей, що жили у вельми складну добу нашоњ ≥стор≥њ. —л≥д спод≥ватис¤, що згодом про ц≥ часи будуть написан≥ ≥нш≥, б≥льш докладн≥ й б≥льш анал≥тичн≥ роботи. ≤ нам сл≥д бо¤тис¤ критичного погл¤ду на минуле, адже найсувор≥ша кара, ¤ка може сп≥ткати людину - це забутт¤. ўоб час д≥йсно не було втрачено, його сл≥д намагатис¤ зрозум≥ти, адже лише жива думка уможливлюЇ пам'¤ть. |