вход

хроника

клуб

корзина

мейл

≤ванова Ќатал¤

‘≥лософський та л≥тературний текст
¤к проекти реальност≥

(тези до виступу)

1. ”¤вленн¤ про м≥сце л≥тератури та ф≥лософ≥њ в систем≥ мистецтв ≥ гуман≥тарних знань ≥сторично п≥дл¤гало перегл¤ду та переосмисленню. ≤ дос≥, ¤к в≥дголос модерн≥стичних експеримент≥в у культур≥ початку ’’ ст., митець часто опин¤Їтьс¤ у пол≥ м≥ждисципл≥нарному, радше н≥ж у спец≥ал≥зованому: синтез мистецтв та зв'¤зок њхн≥й з позал≥тературними ¤вищами культури, зокрема ≥ з ф≥лософ≥Їю, стаЇ потребою часу, духовним засновком творчост≥, де триваЇ пошук нових ≥ нових смисл≥в та засоб≥в њх вираженн¤. јдже з руйнуванн¤м мистецького канону та спростуванн¤м потреби "канон≥чност≥" ¤к такоњ розширюютьс¤ рамки л≥тератури, а в ширшому сенс≥ - розум≥нн¤ того, чим Ї текст. ¬≥дтак, меж≥ художн≥х експеримент≥в с¤гають далеко за меж≥ переосмисленн¤ окремоњ художньоњ практики, а стосуютьс¤ експеримент≥в з текстом ≥ текстуальн≥стю в сучасному, широкому значенн≥ цього слова.
«верненн¤ до суб'Їкта у ф≥лософ≥њ Ќового часу, своЇр≥дне "зн¤тт¤ в≥дпов≥дальност≥" за вищий смисл у реальност≥, ¤ку об≥ймаЇ людина, заохочуЇ останню звертатис¤ до основ ≥ джерел власного п≥знанн¤ св≥ту, його членуванн¤ на одиниц≥ смисл≥в. —лово ≥ текст, структури мови ≥ текстуальност≥ стають такими основами, в ¤ких людина безпосередньо стикаЇтьс¤ з≥ св≥том. ‘≥лософ≥¤ мови ’’ ст., нов≥ш≥ структурал≥стськ≥ та постструктурал≥стськ≥ теор≥њ, феноменолог≥¤ та герменевтика в цьому сенс≥ стають лог≥чним продовженн¤м цих культурно-св≥тогл¤дних тенденц≥й. ≤ ¤кщо мислител≥ бачать у поез≥њ та художн≥й проз≥ достойний об'Їкт власних розмисл≥в про природу ≥стини ≥ бутт¤, то й перед художником, з≥ свого боку, лежить в≥дпов≥дальн≥сть за те, щоб творити щось б≥льше, н≥ж дубл¤ж реальноњ ситуац≥њ (реал≥стичний текст) або "поетичну" передачу певноњ емоц≥њ.
¬≥дтак, ¤кщо текст не обмежуЇтьс¤ лише пон¤тт¤м сюжету, мова - стил≥зац≥Їю, а ≥де¤ - окремим теоретичним розмислом, то й пов'¤зан≥ з в≥дм≥нними сферами знань тексти не Ї т≥льки засобами знаковоњ передач≥ "науковоњ" або "наративноњ" ≥нформац≥њ. ¬они вступають у контакт, розширюють своњ функц≥ональн≥ меж≥, в≥дсилають рецип≥Їнта до сум≥жних сфер знань, стають символами новоњ культуролог≥чноњ реальност≥, що постаЇ на ірунт≥ перегл¤ду людством ц≥нн≥сних ор≥Їнтир≥в та канон≥в. ” цьому пол≥ ≥нтертекстуальност≥ людина по-новому бачить творчий процес: з виконавц¤ вищоњ вол≥ певного формального канону вона перетворюЇтьс¤ на самост≥йного суб'Їкта духовноњ д≥¤льност≥, перед ¤ким ос≥бно сто¤ть питанн¤ про бутт¤, св≥т, реальн≥сть.
«вичайно, особливо пл≥дними в так≥й ситуац≥њ дл¤ досл≥дника видаютьс¤ саме теми м≥ждисципл≥нарного зм≥сту. як саме пов'¤зан≥ у ц≥й своњй спр¤мованост≥ на багатолике й не п≥знане вповн≥ бутт¤ текст л≥тератури ≥ ф≥лософ≥њ, ¤к≥ особливост≥ кожного з цих двох проект≥в доступу до реальност≥, в чому в≥дм≥нн≥сть м≥ж ними, - ц≥ та ≥нш≥ питанн¤ ми, виход¤чи ≥з наведених вище засновк≥в та обірунтовуючи њх на основ≥ найб≥льш виразних, на нашу думку, концепц≥й у ф≥лософ≥њ ’’ ст. (зокрема, згаданих герменевтики та постструктурал≥зму), намагатимемос¤ висв≥тлити у дан≥й робот≥. Ўирота проблематики робить необх≥дним обмежитис¤ саме визначеним полем теоретичних текст≥в, внасл≥док чого дана робота не може претендувати на вичерпн≥сть або всеохопн≥сть погл¤ду на складн≥ та вар≥ативн≥ зв'¤зки ф≥лософ≥њ та л≥тератури. «авданн¤м роботи натом≥сть Ї систематизувати певн≥ мета-ф≥лософськ≥ та мета-л≥тературн≥ розмисли довк≥л одн≥Їњ ц≥л≥сноњ концепц≥њ, ¤ка спираЇтьс¤ на зазначен≥ риси культурного процесу тепер≥шност≥, ¤кий умовно й тавтолог≥чно можна назвати "текстуальним культом". ÷ей погл¤д доц≥льно назвати погл¤дом ≥з-середини культурно-св≥тогл¤дноњ ситуац≥њ ’’ ст., ¤кий п≥дпор¤дковуЇ окрем≥ елементи розр≥зненоњ структури знань, за в≥дсутност≥ канону ≥ критер≥ю ≥стинност≥, одному засновку "без-об'Їктивност≥", що за нього реальн≥сть, у будь-¤к≥й своњй ≥постас≥ - у форм≥ будь-¤кого тексту, - стаЇ лише одним ≥з вар≥ант≥в знанн¤ про св≥т. Ќе "суб'Їктивним" (беручи до уваги безл≥ч негативних конотац≥й даного слова, зокрема психолог≥чн≥сть, рел¤тивн≥сть, неустален≥сть тощо), але й не таким, чи¤ об'Їктивн≥сть претендуЇ на ≥стину в останн≥й ≥нстанц≥њ. ÷е об'Їктивн≥сть структури людського п≥знанн¤, одного з≥ способ≥в баченн¤ св≥ту, ≥ запорукою того, що вагом≥сть такого баченн¤ не буде зруйнована закидами у "психолог≥чн≥й рел¤тивност≥" Ї сама людська рац≥ональн≥сть, що спонукаЇ до розумових зусиль, теоретичних розмисл≥в та художн≥х експеримент≥в.

2. ћножинн≥сть ≥нтерпретац≥й слова "ф≥лософ≥¤", вочевидь, н≥коли не засв≥дчить його недосконалост≥ й н≥коли не вичерпаЇ його суть. Ќе вичерпаЇ - у тому сенс≥, ¤к накопиченн¤ знань переростаЇ в певну нову ¤к≥сть, - але про¤снюватиме, бо сам факт такоњ мета-ф≥лософ≥њ, м≥ркуванн¤ над зм≥стом ф≥лософського знанн¤, власне-то, ≥ уможливлюЇ останнЇ. јдже "любов до мудрост≥" не Ї станом, стал≥стю св≥домост≥ та не пов'¤зана з каталог≥зац≥Їю думок ≥ концепт≥в. Ќатом≥сть, у ф≥лософ≥њ про¤вл¤Їтьс¤ динам≥ка людського мисленн¤ та ≥нтенц≥њ до п≥знанн¤ св≥ту й реальност≥ - з тим лише застереженн¤м, що практично кожне з цих сл≥в ("мисленн¤", "≥нтенц≥¤", "п≥знанн¤", "св≥т" або "реальн≥сть") потребують додаткового тлумаченн¤, у межах самоњ ф≥лософ≥њ (ще один, супров≥дний, ви¤в њњ невичерпност≥). ƒинам≥ка означаЇ принципову в≥дкрит≥сть ≥ незавершен≥сть цього процесу "п≥знанн¤". «апитати "що таке ф≥лософ≥¤" дл¤ мислител¤ означаЇ застерегти себе в≥д ризику схоластизац≥њ, затверд≥нн¤ у межах певноњ доктрини, ¤ка стане набутком ≥стор≥њ ф≥лософ≥њ, але вийде з ужитку живоњ, актуальноњ та ≥нтерактивноњ мови власне ф≥лософ≥њ.

3. ‘еномен мови, попри вс≥ можливост≥ трактувати њњ ¤к знар¤дд¤ "≥нформац≥йного обм≥ну", абстрактну систему, под≥бну до математичноњ, тощо залишаЇтьс¤ дл¤ досл≥дник≥в ≥ загадкою, ≥ знаком питанн¤, ≥ своЇр≥дним фетишем. як зазначаЇ рос≥йський л≥нгв≥ст ћ.—.”варов, "незвичайний "л≥нгв≥стичний поворот" ф≥лософськоњ та культуролог≥чноњ думки залишаЇтьс¤ теоретично не до к≥нц¤ з'¤сованим. ўо ж дозволило феноменам мови ≥ тексту претендувати на "зам≥щенн¤" класичних абсолют≥в розуму, практики, несв≥домого ≥ нав≥ть Ѕога?" [”варов ћ.—. ќппозиции ¤зыка и текста в культуре ’’ века] . ћожна продовжити це питанн¤: що ставить нас у позиц≥ю не володар≥в мови, а њњ п≥длеглих, закр≥плюЇ за мовою статус ¤коњсь буттЇвоњ реальност≥, ¤ка може впливати на нас, в тому сенс≥, що саме мовними (конкретними мовними!) категор≥¤ми визначаЇтьс¤ наше мисленн¤, а отже - повед≥нка, внутр≥шнЇ самов≥дчутт¤ ≥ нав≥ть структуруванн¤ св≥ту? ¬ цьому, на нашу думку, сенс≥, мова стаЇ абсолютом, тобто ун≥версальним м≥рилом нашого бутт¤. ¬≥дпов≥дь самого досл≥дника на це питанн¤ - "¬очевидь, у сам≥й мов≥ Ї дещо, неп≥двладне рефлективному самозв≥ту, те, що, под≥бно до сингул¤рноњ точки, збираЇ енерг≥ю вс≥х ≥нших ≥нтенц≥й ≥ в той самий час в≥дходить в глибини реальност≥, трансцендентноњ по в≥дношенню до мови" [”варов ћ.—. ќппозиции ¤зыка и текста в культуре ’’ века].
„им Ї це "дещо", не може бути до к≥нц¤ з'¤сованим - хоча б через те, що людина, п≥ддавши це пон¤тт¤ рефлекс≥њ, мала б мислити поза ним, над ≥ незалежно в≥д нього. Ќе зосереджуючись надм≥ру на даному питанн≥, сучасна людина скор≥ше призвичаюЇтьс¤ до цього стану перманентноњ п≥длеглост≥ - ≥ в установлених ним рамках (в≥н ≥нших кордон≥в њх в≥др≥зн¤Ї, мабуть, те, що нам неможливо нав≥ть припустити щось поза цим "колом незнанн¤") знаходить Їдино доступний ключ до реальност≥.
Ћег≥тимуЇ це зверненн¤ до св≥ту, наприклад, таке поширене у зв'¤зку з розвитком ф≥лософ≥њ мови ’’ ст. твердженн¤, що мовн≥ структури, ¤к ≥ структури нашого досв≥ду, тотожн≥ структурам довколишньоњ реальност≥. √.√утнер, будучи суголосним ц≥й думц≥ ¬≥тгенштейна, пише: "¬ивчаючи мову, ми маЇмо досл≥джувати й те, що вона нам в≥дкриваЇ, те, про що пишуть ≥ говор¤ть за допомогою мовиЕ јдже ¤кщо ми спробуЇмо досл≥дити найб≥льш глибок≥, фундаментальн≥ мовн≥ структури, то повинн≥ будемо звернутис¤ ≥ до т≥Їю ж м≥рою фундаментальних структур реальност≥, думки, людськоњ св≥домост≥" [√утнер √.Ѕ. ‘илософи¤ ¤зыка. „асть 1. язык и реальность].
“ими глибинними структурними особливост¤ми мови, ¤к≥ впор¤дковують людське мисленн¤, визначають його або нав≥ть волод≥ють ним, Ї так званий њњ пон¤ттЇвий апарат, здатн≥сть думки до вертикального руху в≥д упор¤дкованих на горизонтал≥ повс¤кденного досв≥ду факт≥в о-людненоњ, о-предеметненоњ ≥ о-сучасненоњ реальност≥ до видових ≥ родових њњ п≥двалин. ” цьому кроц≥ важливим Ї не так сам смисл пон¤ть, до ¤ких доступаЇтьс¤ людське мисленн¤, а сама можлив≥сть в≥двернутис¤ в≥д нањвноњ емп≥р≥њ ≥ охопити св≥т - у мов≥ ≥ через мову - в його структур≥. јбо, за висловом, ћ.ћамардашв≥л≥, "зазирнути у форму, ≥ тод≥ орган≥зуЇтьс¤ хаос" [ћамардашвили ћ. . ¬ведение в философию].
 оли людина маЇ перед собою таку пон¤ттЇву матрицю, св≥т ≥ реальн≥сть обертаютьс¤ дл¤ нењ на об'Їкт в≥дстороненого погл¤ду (ц¤ в≥дчужен≥сть в≥дносна т≥Їю ж м≥рою, ¤к ≥ незалежн≥сть ≥ в≥дособлен≥сть л≥нгв≥ста, що вивчаЇ закони функц≥онуванн¤ своЇњ власноњ мови). «в≥дси - й на об'Їкт анал≥зу, тлумаченн¤, опису, характеристики ≥ - перетворенн¤. Ѕо з цим ходом з'¤вл¤Їтьс¤ усв≥домленн¤ його (св≥ту-об'Їкту) вар≥ативност≥, можлив≥сть комб≥нац≥њ р≥зних його складових в ≥ншому, ан≥ж це звично, пор¤дку, узагальнено кажучи, можлив≥сть гри, за аналог≥Їю до гри словесноњ.

4. "ф≥лософ≥ю н≥що не може зам≥нити, оск≥льки вона ви¤вл¤Ї рух, за допомогою ¤кого точки зору перетворюютьс¤ на ≥стини, ≥ м≥нливост≥ того особливого бутт¤, ¤ке, у певному сенс≥, вже Ї все те, про що сл≥д розм≥рковувати" (ћ.ћерло-ѕонт≥)
–ух - на цьому слов≥ робимо особливий акцент. Ѕо це рух людського мисленн¤ в≥д вар≥анту до певност≥, рух, ¤кий уможливлюЇ поворот до сумн≥ву - в позиц≥ю чеканн¤ на ≥стину, поза¤к ц¤ ≥стина людину не задовольн¤Ї ≥ сл≥д шукати нових вар≥ант≥в; сумн≥ву, ¤кий, з одного боку, залишаЇ цим пошукам претенз≥ю на доступ до абсолюту, скеровуючи њх бажанн¤м знайти саме ту, принципово нову, але в≥дм≥нну в≥д тепер≥шн≥х, "хибних", ≥ тому "правильну" реальн≥сть, словом, вивод¤чи ф≥лософа "на одинок≥ шл¤хи" - але, з ≥ншого боку, засв≥дчуючи за багатьма його колегами те саме право не задовольн¤тис¤ доктриною, залишати њњ царину ≥ звертатис¤ до свого сумн≥ву ≥ своЇњ ≥стини. «рештою, це рух, ¤кий завжди показуЇ зворотн≥й б≥к таких хитань м≥ж р≥зними ц≥нн≥сними полюсами: а саме те, що кожен ≥з таких жест≥в насправд≥ п≥дпор¤дкований стил≥стиц≥ гри та ≥гровоњ ≥мпров≥зац≥њ.
ѕосередник у ц≥й гр≥ м≥ж суб'Їктом ≥ багатоликою реальн≥стю - мова, ≥ членуванн¤ њњ, с¤ганн¤ до њњ фундаментальних структур, до "оголеноњ" словесност≥ ≥ чистого означенн¤, ¤вл¤Ї людин≥ рац≥онал≥зований мовою св≥т ≥ о-мовлену реальн≥сть в њхн≥й первинн≥й, не опосередкован≥й буденним досв≥дом форм≥. як об'Їкт вар≥юванн¤, нового осмисленн¤, ≥нтерпретац≥њ. явл¤Ї реальн≥сть ¤к в≥дкритий тлумаченн¤м текст, або ¤к поле словесноњ гри.

5. Ћ≥тературний текст не був би неповторним у своЇму род≥ феноменом культури, здатним у будь-¤ких своњх формах ≥ вар≥антах (не лише "реал≥стичних" чи "л≥рико-поетичних") зац≥кавлювати рецип≥Їнта, ¤кби зводивс¤ до функц≥њ нашого досв≥ду. јле ми можемо назвати його специф≥чним способом актив≥зац≥њ наших зд≥бностей творити, п≥знавати, означувати ≥ рац≥онал≥зувати дл¤ себе реальн≥сть. ≤ це - так само досв≥д, але не прив'¤заний до повс¤кденноњ д≥¤льност≥, а закор≥нений у сам≥й природ≥ людини ¤к ≥стоти мисл¤чоњ, ≥ мисл¤чоњ через мову. ¬ ¤кому сенс≥ сл≥д тут розум≥ти "рац≥ональн≥сть" мисленн¤ (≥ в≥др≥зн¤ти його, наприклад, в≥д рац≥ональност≥ практичного здорового глузду), можна про≥люструвати таким прикладом: попри весь невизначений характер пон¤тт¤ "≥ррац≥ональн≥ числа", њх уведенн¤ суттЇво спрощуЇ закони арифметики [ уайн ”. ¬ан ќрман. ќ том, что есть].
≤накше кажучи, ц¤ невловима рац≥ональн≥сть, ¤ка штовхаЇ людину створювати в науково-фантастичному роман≥ обставини, що все-таки Ї правдопод≥бними, або отримувати естетичне задоволенн¤ в≥д безглуздоњ фрази сюрреал≥ста чи парадоксу, "заковику" чи "секрет" ¤кого ми вловити не можемо, - вс¤ ц¤ рац≥ональн≥сть даЇ нам силу в певн≥ моменти деструктувати св≥тогл¤дн≥ мартиц≥, виходити на пограничч¤ нашого досв≥ду, з в≥дстан≥ розгл¤дати останн≥й (лог≥чний, впор¤дкований, емп≥рично обірунтований - ≥ все-такий той, що може бути поставлений поза чи перед нашим глибинним рац≥о), ≥ при цьому залишаючись "людьми розумними".
—аме на цьому пограничч≥, ¤к доводить проведений вище анал≥з ф≥лософського способу зверненн¤ до св≥ту, ≥ твор¤тьс¤ фундаментальн≥ й поворотн≥ ¤вища культури. ‘≥лософ≥¤ через метамовн≥ операц≥њ звертаЇ нас до пон¤ть. ” л≥тератур≥ мусить в≥дбуватис¤ под≥бний процес, адже "писати - означаЇ певною м≥рою розчленовувати св≥т (або книгу) ≥ пот≥м складати заново" [Ѕарт –.  ритика и истина]. яким чином в≥дбуваЇтьс¤ це розчленуванн¤ св≥ту й "очудненн¤" рецепц≥њ (дозволимо соб≥ вжити цей формал≥стський терм≥н у ширшому значенн≥) в художн≥й творчост≥? Ќа нашу думку, воно пов'¤зане з т≥Їю глибиною та природн≥стю, з ¤кою людина засвоюЇ мовн≥ установки ≥ завд¤ки ¤к≥й вона може в≥льно оперувати р≥зними видами наративу та стил≥стики.

6. "ѕроект реальност≥" - в цьому вислов≥ закладена, по сут≥, складн≥сть та суперечлив≥сть порушеного в робот≥ питанн¤: пропонована л≥тературним або ф≥лософським текстом картина св≥ту н≥коли не залишаЇтьс¤ вичерпною, хоч ≥ може в певний час ≥ за певних культурних обставин визнаватис¤ за "об'Їктивну". ≤ динам≥ка розвитку гуман≥тарних наук, неск≥нченн≥сть р≥зноман≥тних л≥тературних практик, а також повс¤кчасна актуальн≥сть ф≥лософських розмисл≥в, що њхнЇ значенн¤ не применшуЇтьс¤ в≥дривом у час≥ в≥д нас, тепер≥шн≥х, до автора певноњ концепц≥њ, - доводить цю неск≥нченн≥сть ≥нтерпретац≥њ. ¬≥дтак, текст починаЇ ц≥кавити нас не ¤к "картина" чи рац≥ональне по¤сненн¤ "об'Їктивного" (або скор≥ше кваз≥об'Їктивного) св≥ту, а ¤к самоц≥льне прочитанн¤ реальност≥, ¤ка ≥ ви¤вл¤Їтьс¤ в кожному новому поруху науки чи мистецтва, ≥ водночас ховаЇтьс¤ за њхн≥м результатом. —ам процес втручанн¤ людиною в "автоматизовану" у буденному прагматичному досв≥д≥ реальн≥сть стаЇ способом осмисленн¤ останньоњ ≥, отже, способом ≥снуванн¤ та реал≥зац≥њ людського рац≥о. "Ћюдина розумна", таким чином, пост≥йно реал≥зовуЇ себе в творчост≥.
ѕитанн¤ про конкретн≥ методи цього проектуванн¤ реальност≥ в л≥тератур≥ й ф≥лософ≥њ, а також про способи њхнього взаЇмозв'¤зку виходить поза меж≥ даноњ роботи. јле нараз≥ було з'¤сувано, ¤кими можуть бути глибинн≥ п≥дстави цього, початковий ≥мпульс, що з нього починаЇтьс¤ л≥тературна творч≥сть, а також ірунт, на ¤кому теоретичн≥ розмисли про св≥т потрапл¤ють у дискурс ф≥лософського знанн¤.
—пираючись на постструктурал≥стську концепц≥ю реальност≥ ¤к тексту, ми виводимо здатн≥сть людини до зм≥ни "прагматичноњ" установки щодо реальност≥ з њњ вкор≥ненн¤м у мов≥. —аме з≥ зм≥ною або переосмисленн¤м пон¤т≥йного апарату фактично пов'¤зуЇтьс¤ (≥, можна сказати, починаЇтьс¤) та чи ≥нша ф≥лософська доктрина. —¤гаючи фундаментальних п≥двалин мови, людина водночас доступаЇтьс¤ до основ власного св≥топ≥знанн¤: тих структур, в ¤ких дл¤ нењ постаЇ реальн≥сть. ≤ з глибини цього нов≥шого розкритт¤ своњх п≥знавальних можливостей, людин≥ в≥дкриваЇтьс¤ поле ф≥лософуванн¤ ¤к такого. ‘актично, це поле, де зд≥йснюЇтьс¤ ф≥лософ≥¤ ¤к розумова д≥¤льн≥сть, - поле словесноњ гри, а також поле дискурсивност≥, оск≥льки такий текст, текст у проект≥, у в≥дкритост≥ й динам≥чност≥, стаЇ включеним у поле ≥нших теоретичних (ф≥лософських, наукових) текст≥в, взаЇмод≥ючи з ними та доповнюючи њх. „и буде збер≥гатис¤ в ньому ц¤ динам≥ка ≥ цей початковий ≥мпульс "перекодуванн¤" св≥ту, а чи в≥н стане лише набором словесних структур, залежить в≥д того, наск≥льки чутливим буде читач до самоњ мови ≥ чи не буде розгл¤дати њњ лише ¤к формальну знакову систему.
÷¤ ж властив≥сть - вимога бути "включеним" у контекст - характерна ≥ дл¤ поетичного слова або твору мистецтва. —аме експеримент з≥ словом, апел¤ц≥¤ до його потенц≥йних смисл≥в, ¤ких воно набуваЇ, будучи включеним у ц≥л≥сну ≥ багатогранну систему мови, а також до самих основ словесност≥, л≥тературност≥, стил≥стичност≥, що њх людина, добре волод≥ючи мовно-культурним кодом, легко с¤гаЇ ≥ розр≥знюЇ, - все це творить у л≥тератур≥ новий стиль, або новий спос≥б говор≥нн¤ про реальн≥сть. ћи так само стикаЇмос¤ тут ≥з ситуац≥Їю гри, творч≥стю, ¤ка починаЇтьс¤ на пограничч≥ усв≥домленого п≥дл¤ганн¤ мов≥ та бажанн¤, залишаючись у межах њњ рац≥ональних закон≥в, зд≥йснити все-таки метамовну операц≥ю. јле в даному випадку цей початковий ≥мпульс пр¤муЇ не до рефлекс≥њ над даними процесами, бажанн¤м заф≥ксувати њх, а також висновки, до ¤ких в результат≥ доходить людина (ф≥лософ), у словесн≥й форм≥, а до самого демонстративного схопленн¤ людиною (письменником) цього стану волод≥нн¤ мовою, ≥накшого доступу до мови, гри з нею ≥ з њњ законами. “ут також в≥дбуваЇтьс¤ ф≥ксац≥¤ у словесн≥й форм≥ - але в результат≥ отримуЇмо не ф≥лософськ≥ судженн¤, а л≥тературний тв≥р, тобто не теоретичн≥ розмисли, ¤к≥ скеровують та поповнюють людський досв≥д, а сам нов≥тн≥й досв≥д переживанн¤ реальност≥, ¤кий вступаЇ в конфл≥кт ≥з попередн≥м та спонукаЇ людину переосмислити його.
ћожна, отже, сказати, що л≥тература та ф≥лософ≥¤ мають у своњй основ≥ сп≥льний ірунт. «авд¤ки тому, що обидв≥ Ї ¤вищами текстуальними, а текст - матрицею нашого досв≥ду реальност≥, закор≥неного в мов≥, то ≥ л≥тературний, ≥ ф≥лософський "проект св≥ту" ф≥ксують р≥зн≥ стратег≥њ мовленн¤ про реальн≥сть. ÷е окрем≥ способи оформленн¤ людського досв≥ду й п≥знанн¤ реальност≥, типи дискурс≥в, структурно под≥бн≥, але з≥ специф≥чними особливост¤ми дл¤ кожного.

 


‘илософский клуб "ћинерва" 07.2001.

Хостинг от uCoz