‘илософские ювелирные украшени¤ от √олоты »вана


«ат¤гуванн¤ ц≥нн≥сноњ кризи, њњ "перманентизац≥¤" в украњнському сусп≥льств≥ призводить не лише до морально-правовоњ дезор≥Їнтац≥њ населенн¤, але й до глибинноњ соц≥ально-психолог≥чноњ дез≥нтеграц≥њ сусп≥льства, що Ї найспри¤тлив≥шим ірунтом дл¤ зростанн¤ соц≥альноњ напруженост≥ (—Ќ).

÷≥нн≥сна криза ¤к така може бути "точкою розвитку" ≥ндив≥да чи сусп≥льства за умов достатньо високого р≥вн¤ суб'Їктност≥, на¤вност≥ навичок формуванн¤ своњх ≥нтерес≥в, здатност≥ вир≥шувати, обирати, в≥ддавати перевагу.  р≥м того, дл¤ конструктивноњ функц≥њ ц≥нн≥сноњ кризи важливими Ї так≥ ≥ррац≥ональн≥ чинники, ¤к в≥тальн≥сть, життЇва снага, сила жадань ≥ прагнень. ÷≥ чинники великою м≥рою залежать в≥д "зовн≥шн≥х", об'Їктивних умов. ўо ж до характеру тих "трансформац≥йних процес≥в", ¤к≥ в≥дбуваютьс¤ в ”крањн≥, то в≥н не спри¤Ї нов≥й ц≥нн≥сн≥й реконструкц≥њ сусп≥льноњ св≥домост≥. «д≥йснюван≥ економ≥чн≥ ≥ соц≥ально-пол≥тичн≥ трансформац≥њ дл¤ б≥льшост≥ населенн¤ справд≥ виступають ¤к "зовн≥шн≥ умови", оск≥льки впроваджуютьс¤ на р≥вн≥ державноњ пол≥тики з "мовчазноњ згоди" сусп≥льства.

“рансформац≥њ за своњм зм≥стом Ї радикальною зм≥ною сусп≥льно-економ≥чних правил гри. Ќаселенн¤ цю радикальн≥сть розц≥нюЇ радше ¤к брутальн≥сть, ≥ аж н≥¤к не в≥дчуваЇ себе суб'Їктом встановлюваних правил. ¬≥дпов≥дно, так≥ "зовн≥шн≥ умови" пригн≥чують населенн¤ або викликають "н≥мий спротив". Ќов≥ соц≥альн≥ умови, що сприймаютьс¤ ¤к "нова об'Їктивна необх≥дн≥сть", закреслюють ¤к устален≥ сусп≥льн≥ ц≥нност≥, так ≥ б≥льш≥сть ц≥нностей ≥ндив≥дуальних, чи принаймн≥ унеможливлюють њхню реал≥зац≥ю.

«а такоњ ситуац≥њ науковц≥ ≥ публ≥цисти не втомлюютьс¤ говорити про необх≥дн≥сть "соц≥альноњ адаптац≥њ", "пристосуванн¤ до нових умов", "ц≥нн≥сну переор≥Їнтац≥ю" тощо. ¬ласне, мова йде про "винайденн¤" (або "запозиченн¤") нових ц≥нностей, ¤к≥ б лег≥тимували впроваджуван≥ реформи разом з ус≥ма њхн≥ми маг≥стральними й поб≥чними, короткостроковими й довготерм≥новими насл≥дками. Ќамагаючись прищепити зах≥дн≥ демократичн≥ ц≥нност≥ на в≥тчизн¤ному ірунт≥, украњнськ≥ пол≥тичн≥ стратеги отримують г≥пертрофовану в своњй "кап≥тал≥стичност≥" постать "аморальноњ усп≥шноњ людини", усп≥шн≥сть ¤коњ пр¤мо пропорц≥йна вм≥нню обходити сусп≥льн≥ норми та ≥нтереси. ƒзеркальним антиподом "усп≥шноњ людини" Ї "зубож≥лий пострад¤нський споживач", ¤кий в≥дчуваЇ, що "усп≥шна людина" будуЇ св≥й усп≥х на њњ власному зубож≥нн≥. ÷е в≥дчутт¤ Ї безпосередньою причиною —Ќ.

Ќестал≥сть, суперечлив≥сть, амб≥валентн≥сть ц≥нностей населенн¤ ”крањни Ї пр¤мим в≥дображенн¤м суперечливого характеру ≥деолог≥њ впроваджуваних реформ. јдже довготерм≥нов≥ переваги, що њх об≥ц¤ють дос¤гти автори (хто вони? - це саме по соб≥ питанн¤ ц≥каве) реформ, радикально розход¤тьс¤ з усе б≥льшою к≥льк≥стю сусп≥льних проблем найр≥зноман≥тн≥шого характеру. ¬≥дпов≥дно й населенн¤, сприймаючи прагненн¤ прийти до норм споживанн¤ кап≥тал≥стичного «аходу, н≥¤к не може "навчитись" ≥гнорувати нестерпне сьогоденн¤.

¬нутр≥шн¤ узгоджен≥сть ц≥нностей та њх стаб≥л≥зац≥¤ в≥дбудутьс¤ тод≥, коли в≥дбудетьс¤ узгоджен≥сть стратег≥њ реформ в ”крањн≥ з тактичними кроками ≥ пром≥жними результатами. ƒопоки населенн¤ не в≥дчуватиме актуальн≥ под≥њ ¤к елемент продуманоњ стратег≥њ, —Ќ не зменшуватиметьс¤.

 

 

¬се публикации философского клуба

 

Хостинг от uCoz